Mobilhirdetések – jobb, ha mi is hozzászokunk!
Egészen hihetetlen adatok láttak napvilágot a WARC legutóbbi Global Ad Trends riportjában. A vizsgált 12 ország (mely a világ reklámköltésének kétharmadáért felelős legnagyobb piacokat tartalmazza) előrejelzései alapján 2017-ben a mobil válik a második legnagyobb hirdetési csatornává a televízió mögött. Számomra már az is meglepő volt, hogy a mobilt és a desktop eszközöket teljesen különválasztották a jelentésben, hiszen az előző években inkább azt lehetett olvasni, hogy az online eszközök együttesen piacvezetők a reklámköltések tekintetében, s hogy évről évre milyen dinamikusan fejlődnek. De úgy tűnik, hogy mostanra a mobil reklámköltés növekedési trendje szignifikánsan eltér a hagyományos (furcsa, hogy már ezt a szót használjuk ebben a vonatkozásban is…) digitális eszközökétől, ezért érdemes külön vizsgálni.
S valóban: a legfejlettebb piacokon 2017-ben a mobil reklámköltések várhatóan 35 %-kal növekednek, a ezzel a teljes reklámbüdzsé közel egynegyede (!) ezen a területen kerül elköltésre. Elképesztő ez a tény, még akkor is, ha tudjuk, hogy napjainkra a mobil mekkora szerepet tölt be az életünkben s a médiafogyasztásunkban is. Érdemes tehát kicsit átgondolni, vajon mennyire indokolt ez a hatalmas költés?
Elsőként érdemes azt megnézni, hogy a médiahasználattal töltött időből mekkora arányban részesedik a digitális terület. Itt elég nagyok az eltérések, hisz amíg az Egyesült Államiokban majd minden második perc médiafogyasztás digitális, addig nemzetközi átlagban ez a becslések szerint 30 % alatt marad. (forrás: Zenith, e-Marketer)
A digitális területet vizsgálva a Comscore adatai szerint a fejlett piacokon a teljes digitális fogyasztás több mint kétharmadát a mobil használat adja, ez igaz a nyugat-európai illetve észak-amerikai piacokra egyaránt. Sőt, érdekességként kiemelném, hogy Indonéziában pl. 90 % feletti ez az arány! Ezek a magas számok nem véletlenek, hisz egyes becslések szerint napjainkban a Föld lakosságának kb. 66 %-a, azaz mintegy 4.9 milliárd ember használ már mobiltelefont.
Látható tehát, hogy a médiafogyasztás szempontjából indokoltnak tűnik a mobil reklámköltés súlyának jelentős növelése. Ez ugye a az említett legfejlettebb piacokon már 25 % körül van, de ha egy kicsit szélesebb merítést , a Zenith 77 országot átfogó jelentését nézzük, akkor az itt mért 11 %-os arány alapján még bőven van növekedési lehetőség.
S mi újság nálunk? A Reklámtorta felmérés szerint a váltás, azaz a digitális média élre törése megtörtént 2015-ben, s a tavalyi évben a terület összrészesedése a költésekből már meghaladta a 30 %-ot. Azonban mind a display, mind a search hirdetések közt egyelőre a desktop eszközöké a vezető szerep, a mobil eszközök részaránya mindkét területen csak 30 % körüli. A teljes mobil reklámköltés net 16,7 milliárd forint volt 2016-ban, ami a digitális költések 24.4 %-át teszi ki, a teljes reklámköltésből viszont csupán 7.7 %-ot képvisel. Azaz abból kiindulva, hogy a mobiltelefon használatát tekintve (a Kantar TNS felmérése szerint lakosság több mint 60 %-a rendelkezik okostelefonnal, ugyanez az érték a 25 év alattiaknál 90 % feletti) nem maradunk le sokkal a nemzetközi élmezőnytől, érdemes felkészülnünk rá, hogy az elkövetkező években nálunk is ugrásszerű növekedés várható a mobileszközöket célzó hirdetések volumenében.
Forrás: WARC Global Ad Trends 2017. nov., MRSZ Reklámtorta, IAB Hungary Adex 2016