4 teljes nap a hatékonyságról

Audience 1677028 1280

Október közepén került megrendezésre Angliában az EffWeek 2017, amely idén a „Marketing hatékonyság a digitális korban” alcímet kapta. Itthonról nézve szinte elképzelhetetlen, hogy egy 4 napos, nagyszabású rendezvény kizárólag a marketing és a kommunikáció hatékonyságával foglalkozzon, körüljárva annak minden aspektusát…de persze ismerjük a két piac közti méretbeli és egyéb különbségeket.

Szerencsére azért mi sem maradunk le a legfontosabb mozzanatokról, hiszen az egyes előadások, white paper-ek a neten is olvashatók. Érdemes eltölteni egy kis időt az oldalon, mert hihetetlenül érdekes és izgalmas előadásokba, prezentációkba tekinthetünk be.

A prezentációk közül talán kettőt emelnék ki: az egyik a ’Media in Focus – Marketing effectiveness in the digital era’ című, mely a legújabb fejezete azoknak az elemzéseknek, melyek az IPA (Institute of Practitioners in Advertising) adatbázisának felhasználásával készültek. Ez az adatbázis a kétévente megrendezésre kerülő IPA Effectiveness Awards verseny nevezési anyagainak felhasználásával készül, s elég robosztus méretű, hiszen csak a 2012-15 közötti időszakból 118 kampányt tartalmaz. Érdekesség, hogy a  legutóbbi kampányoknak már  58 %-ához készült a  hatékonyságot vizsgáló ökonometriai elemzés! A levont következtetések közt van néhány meglepő is, számomra legalábbis az volt, hogy a tapasztalatok alapján az  úgynevezett digitális forradalom hatására nem csak az új, hanem a hagyományos hirdetési formák hatékonysága is növekedett.

A másik nagyon elgondolkodtató tanulmány  a ”Culture First” címet kapta, s a marketing hatékonysági szempontok gyakorlati szerepét vizsgálja több mint 20 angliai blue chip vállalat és egyéb (pl. non-profit) gazdálkodó szervezet döntéshozóinak válaszai alapján. Ebből jól láthatjuk, hogy a kommunikáció fejlettségét tekintve a világszinten is mindig az éllovasok közt levő Angliában az elmúlt években a legjelentősebb hirdetők szervezetein belül hogyan alakult ki, vagy kezdett kialakulni a „hatékonyság kultúrája”, s mennyire megnövekedett a szerepe a kommunikációs hatékonyság mérésének illetve a mérési eredmények széles körű felhasználásának.

A weboldalon találhatunk rövidebb, de szintén érdekes videókat is, ilyen például a Google hatékonysággal és ökonometriai elemzésekkel foglalkozó vezetőjének gondolatai, melyek segítséget és iránymutatást nyújthatnak annak eldöntésében, melyik adatok fontosak igazából napjainkban a hatékonyság mérésének szempontjából.

Vagy említhetném a szigetországi Diageo marketing hatékonysági igazgatójának (hallottunk itthon már ilyen pozícióról?) előadását arról, hogy milyen fejlesztéseket hajtottak végre az elmúlt másfél év során a marketing befektetések hatékonyságának növelése érdekében. (elárulom: egy saját belső rendszert fejlesztettek ki, melyet világszerte, napi szinten használnak a marketing budzsék optimális allokációjára és a befektetések megtérülésének maximalizálására)

De nem szeretnék előre lelőni minden poént, ezért még egyszer ajánlom a weboldalt mindenkinek, akit érdekelnek a marketing és kommunikációs hatékonysági kérdések. S csak reménykedem benne, hogy belátható időn belül hazánkban is eljut ez a terület arra a szintre, hogy mi is egy hasonlóan színvonalas konferenciát rendezhessünk róla.

 

Forrás: effworks.co.uk (EffWeek 2017 by IPA)

Makó Csaba

Több mint 10 évet töltöttem médiaügynökségi oldalon, főként multinacionális cégeknél. 2012 óta foglalkozom kommunikációs hatékonyságvizsgálatokkal.