Egy évtized, sok-sok modell

Anniversary 2673504 1920

Ez a poszt kivételesen retrospektív jellegű lesz, hiszen a naptárra pillantva a közeljövőben lesz 10 éve, hogy az első önálló ökonometriai (vagy más néven marketing-mix modellezési) projektbe belevágtam. Ez adta az ötletet egy kis visszatekintésre.

Persze az indulásnak előzményei is voltak, hiszen korábbi munkahelyeimen – ügynökségi oldalról – már vettem részt több hasonló modellezési projektekben, sőt, épp ezek adták az inspirációt, hogy önállóan is elkezdjek ezzel a területtel foglalkozni. Visszatekintve bátor vállalkozásnak tűnik, hiszen most látom csak, mennyi mindent tanultam az elmúlt években, mennyit változott, fejlődött a munkamódszerem, amíg eljutottam a most alkalmazott technikákig. Talán kicsit szerencsém is volt az indulásnál, mert rögtön az első, komplex projektem sikeresen zárult, s az ügyfél elégedettségét az is mutatja, hogy az első elkészült modell után még hosszú évekig kaptam megrendeléseket a folytatásra.

Másik oldalról tekintve nem csoda, hogy a munkafolyamat, a hangsúlyok jelentősen változtak azóta, hiszen a kommunikációs és médiapiac is gyökeres átalakuláson ment át ezalatt a 10 év alatt, s ezt a modellezések során is le kellett követnem.  Ki gondolta volna például 2012-ben, hogy egy évtizeddel később a digitális eszközök milyen mértékben dominálják majd a médiapiacot, s így a modellezésben is meghatározó szerepet játszanak a digitális KPI-ok, illetve változók.

Visszanézve az eddigi munkákat, összegyűjtöttem néhány adatot, melyek jól mutatják ennek a munkának a sokszínűségét s persze az ebből eredő kihívásokat is.

Ha jól számoltam (nem volt könnyű…), 12 ügyfél részére, 5 országra kiterjedően összesen mintegy 60 modellt és hozzájuk kapcsolódó forecast-ot készítettem. Az elemzések lefedték szinte az összes nagyobb piaci szektort (FMCG, telekommunikáció, média, pharma, drink/food, retail, banking…), a modellezett KPI-ok közt akadt értékesítést, illetve fogyasztói aktivitást mérő mutató (offline és online egyaránt), de látogatottság és nézettség is, sőt készült modell Google Trends adatokra is.  Volt ügyfél, akinek összességében közel 20 modell készült, illetve több esetben az ismétlődő megbízások alapján elkészült modellek lefedtek akár 6-8 éves időszakot is, remek lehetőséget adva ezáltal az eredmények összevetésére, illetve a piaci folyamatok hatásainak felmérésére.

Mindig nagy figyelmet fordítottam arra, hogy előzetesen alaposan megismerjem a szóban forgó terméket/szolgáltatást, az adott piaci környezetet és folyamatokat, biztosítva ezzel, hogy a modellezés eredményei relevánsak, s a megbízó számára ténylegesen használhatók legyenek. Ez sokszor igényelt hosszadalmas előkészítést, adatgyűjtést és adatfeldolgozást (volt olyan projektem, ahol az indulástól a végső prezentációig több mint egy év telt el – no nem az én hibámból 😊 ), s persze a végén a hajrában éjszakázásokat, de visszatekintve, az eredményeket, az ügyfelek elégedettségét látva azt gondolom, ezt csak így lehetett jól csinálni. Az pedig külön szerencsém, hogy a modellek készítését és az eredmények prezentálását mindig szívesen, élvezettel csináltam, talán mondhatom, hogy a munkán túl ez kicsit a hobbimmá is vált, mely révén rengeteg mindent tanultam a kommunikációs eszközök működéséről és hatékonyságáról.

Várakozással tekintek tehát a következő évtized elé, s remélem, arról is tudok majd írni egy hasonló összefoglalót valamikor 2032 tavaszán….

Makó Csaba

Több mint 10 évet töltöttem médiaügynökségi oldalon, főként multinacionális cégeknél. 2012 óta foglalkozom kommunikációs hatékonyságvizsgálatokkal.